Brabants Licht - Theo Hol - Terug naar Alto Lucero

Redactie: Joep Eijkens


19-11-2004: Mexicaans dagboek (5, slot)

03-11-2004: Mexicaans dagboek (4)

13-10-2004: Mexicaans dagboek (3)

27-09-2004: Mexicaans dagboek (2)

19-09-2004: Mexicaans dagboek (1)

16-09-2004: Frente una tienda (8, slot)

14-09-2004: Frente una tienda (7)

05-09-2004: Frente una tienda (6)

22-07-2004: Frente una tienda (5)

13-07-2004: Frente una tienda (4)

25-06-2004: Frente una tienda (3)

18-06-2004: Frente una tienda (2)

12-06-2004: Frente una tienda (1)

11-05-2004: Che Guevara nog steeds aanbeden


Mexico mag je gerust het tweede vaderland noemen van de Tilburgse fotograaf Theo Hol. Sinds 1979 is hij er al een keer of 15 geweest. Wat hem niet op de laatste plaats aantrekt is het gegeven dat het leven nog volop op straat geleefd wordt.  ‘De hangcultuur die wij  in Nederland in de vijftiger en zestiger jaren kenden, bestaat daar nog steeds’, zei hij onlangs in een interview met het Brabants Dagblad. ‘Je kunt dat romantisch bekijken, maar onder de oppervlakte zit iets anders, de tristessa, de triestheid, want je beseft tegelijk dat veel mensen die je op straat rond ziet hangen met allerlei problemen zitten op het gebied van werkgelegenheid, gezondheid, onderwijs, noem maar op. Juist dat dubbele wil ik vastleggen. Ik ben er vorig jaar al aan begonnen bij een bepaalde hangplek bij een winkel in Alto Lucero, een provinciestadje  300 kilometer van Mexico-Stad. En nu wil ik daar verder aan werken’. Op 28 april keerde Hol met dat doel terug naar Alto Lucero. Een half jaar zal hij wegblijven, met tussentijdse trips naar Nicaragua, Tilburg en Guatemala. Speciaal voor Brabants Licht wil hij regelmatig verslag doen aan de hand van een foto en een kort reisbericht.

Ter introductie stuurde Hol een foto die hij tijdens een eerder bezoek aan Alto Lucero maakte. Dit schrijft hij er bij: ‘Tja, die schoen, tot aan de zool ingetrapt in een zandpad in Santa Ana, een van de "kerkdorpen" van Alto Lucero. Zo'n beeld voor zoiets als "Mexico on a shoestring", waar reclamejongens na drie weken ontwerpen, zwoegen, zweten, afkeuren en herkeuren uiteindelijk bij uitkomen. De schoonheid en het bijzondere van alledag ligt, als je goed kijkt, overal voor het oprapen. De hele wereld is een groot museum.’

Zie ook: