|
1757,
18 december
Élie Catherine Fréron
|
Over de kunstenaar Raux - Ver-Vert van
email of in actie?
|
HPM zoekt meer informatie over deze kunstenaar.
Zie ook 1850.
Fréron
Élie Catherine
Fréron,
né à Quimper le 20 janvier 1718 et mort à Montrouge le 10 mars 1776,
est un journaliste, critique et polémiste français.
Meer
uit dit bericht |
1773
Theeservies uit Sèvres |
Ver-Vert vertaald in porselein
Illustratie Magasin pittoresque
|
Bron: Magasin pittoresque, 1887
Theeservies van porselein uit Sèvres
Aan Gresset geschonken in 1773
Rond 1770 had president De Rosset zich
in het hoofd gehaald dat hij een gedicht moest schrijven over de
landbouw. Hij wilde dat dit werk, dat hem onsterfelijk moest
maken, gedrukt zou worden met de verfijning en de luxe van de
mooiste boeken. Hij droeg die taak op aan zijn vriend Bertin, die
toen minister was, opdat het werk zou worden toevertrouwd en
aanbevolen aan de koninklijke drukkerij. Bertin las het werk en vond
het zwak, onzorgvuldig, en publicatie onwaardig. Maar hij had de
moed niet tegen de wens van de president in te gaan. Wat te doen?
Hij kwam op het idee om het gedicht te laten herzien, corrigeren, en
aanvullen door een goede dichter, en die dienst vroeg hij aan de
auteur van Ver-Vert en van de Imitations des églogues de
Vergile, aan Gresset, die zich in zijn geboortestad Amiens had
teruggetrokken nadat hij in 1748, na het succes van Le Méchant,
was toegelaten tot de Académie française,
Gresset nam deze ondankbare taak
ongetwijfeld zonder veel enthousiasme op zich, en had bijna twee
jaar nodig, 1771 en 1772, om het gedicht van de president anoniem te
herzien, verzen te schrappen, er nieuwe bij te maken. Beetje bij
beetje stuurde hij zijn aanpassingen aan de minister die de grootste
moeite had om de goedkeuring te krijgen van Rosset, die zichzelf
veel beter achtte dan zijn onbekende censor.
Bertin had ook de leiding over de
porseleinfabriek van Sèvres, en om Gresset te danken, deed hij hem
een theeservies of 'cabaret' cadeau, van zacht porselein, versierd
met geschilderde taferelen, ontleend aan het gedicht van Ver-Vert.
Gresset zei: "Ik heb de vertaling in
porselein ontvangen van mijn gedicht."
Dit servies, dat oorspronkelijk bestond
uit zes koppen en schotels, een suikerpot, een theepot, en een
melkkannetje, werd door een lid van de familie Gresset aan de stad
Amiens geschonken. Toen tijdens de oorlog van 1870 het Museum werd
ingericht als veldhospitaal, werden helaas drie koppen gestolen door
Pruisische soldaten die de plek ontdekt hadden waar dit historisch
porselein verborgen was. Misschien worden ze ooit nog eens
teruggevonden bij een of andere Duitse handelaar in prullaria.
Alle stukken dragen het keurmerk van de
koninklijke fabriek, de dubbele, verstrengelde L, met de letter V
die het jaar 1773 aanduidt, een Y als merk van de schilder, en een
B, de initiaal van Boulanger, de schilder van de versieringen, en
niet van Bertin, zoals de Catalogue des objets d'antiquité van het
Museum van Amiens foutief vermeldt.
Éd. Garnier
Meer over dit servies zie
1850
Meer
porselein |
1778-1779 |
Cup and saucer (gobelet litron)
1778-9
Soft-paste porcelain
Cup: 7.5 x 10.2 x diameter 7.7 cm Saucer: 3.3 x diameter 15.5 cm
Acquired by George IV
The decoration of this cup and saucer is exceptional in terms of
both its subject and the manner of execution. There is no known
parallel at Sèvres. The appearance of two sets of date letters
painted on the underside of the cup and saucer may indicate that it
was several years in the making.
The Gothic-cum-Chinese scenes, depicting peasants in medieval
costume, nuns and a winged figure, no doubt derive from
illustrations of a contemporary novel, play or poem. One possible
tale may be the account of the fall from grace of Ver-Vert, a pious
pet parrot belonging to a convent in Nevers. Famed for its ability
to recite chaste readings from the Scriptures, the parrot was sent
to visit another convent. During the journey by sea, Ver-Vert’s
memory of the sacred texts was replaced by the scabrous tales and
coarse language of the sailors. Sent home in disgrace, Ver-Vert
eventually emerged spiritually reborn after months of penance and
died in the arms of the abbess. Published in 1734,
Jean-Baptiste-Louis Gresset’s (1709-77) comic narrative poem,
Ver-Vert, was an instant success.
Painted on the cup and saucer, in underglaze blue: crowned
interlaced LLs enclosing, on the cup, AA (illegible on the saucer),
the date-letters for 1778, which is overlain on both, in gold, by
BB, the date-letters for 1779, with (below) in blue, L., the mark of
the painter and gilder Louis-François Lécot.
RCIN 567
Text adapted from French Porcelain for English Palaces, Sèvres
from the Royal Collection, London, 2009
|
Source:
http://www.royalcollection.org.uk/
Bijdrage van Jos
Swiers |
1801
Engelse prozabewerking
/
hervertelling door 'An officer of the army' |
Geborduurde Ver-Verts
|
Citaat uit de prozabewerking door 'An
officer of the army' (Voor gegevens
KLIK HIER). |
1813
D. Huot |
Ver-Vert, zoals Huot zich hem voorstelde
De afbeelding is afkomstig uit een
tekenboek van Huot dat zich in het ... in San Francisco bevindt.
Huot voegde er als titel aan toe: Ver-vert à madame L'Abesse D***
|
De museale beschrijving luidt:
Creator Name: Huot, D.
Creator Nationality: European; French
Creator Role: Artist
Creator Name-CRT: D. Huot
Title: Ver-vert à madame L'Abesse D***, Page 229 of the book, Mon
passe-tems dédié à moi-même , vol.1
Creation Date: circa 1811 - 1813
Creation Place: France
Object Type: Drawings and Watercolors
Materials and Techniques: pen and black ink, and wash, and
watercolor
Dimensions: 15.7 x 17.1 cm (image); 45 x 31.6 cm (sheet); 45 x 30.9
x 6 cm (object)
Contributor: Fine Arts Museums of San Francisco
Owner Location: San Francisco, California, USA
ID Number: 1991.2.35.1.27
Credit Line: Gift of Agnes van Eck Reed in memory of Agnes Tillman
van Eck
Copyright: Personal and educational non-commercial uses are
permitted and encouraged.
|
1833, 21 augustus
|
Prijsboek (1)
|
Bijdrage van Jos Swiers
Het betreft de uitgave van 1829.
Ver-Vert staat daarin op pagina 11-34.
Charles Aubé, leerling van het
Institution Demoyencourt, ontvangt de Oeuvres de Gresset als
prijs voor zijn prestaties in het vak Latijn. |
1837
|
Prijsboek (2)
|
Bijdrage van Jos Swiers
Het betreft de
tweedelige
Didotuitgave uit 1806. Die is door het Institution Parfu gebruikt
als prijsboek in 1837. Deel 1 is toegekend aan de leerling Remeson
(1ere Classe, 3eme division) als 2de prijs voor geschiedenis, en
deel 2 als 1ste prijs voor aardrijkskunde.
|
1848 (?)
Lithografie van Michel
Delaporte |
Ver-Vert-citaat in politieke prent
Het bijschrift luidt: 'Cessez vos voeux,
Ver-Vert n'en est plus digne'. Het betreft een versregel uit de
derde zang van Ver-Vert, het moment waarop Ver-Vert van een vrome
papegaai veranderd is in een scheldend en vloekend beest.
Waarschijnlijk heeft de prent betrekking op het naderende einde van
de Juli-Monarchie in 1848.
|
Bron: Gallica / BNF
Gegevens gevonden door Jos Swiers:
Title : Cessez vos voeux, vert-vert
n'en est plus digne Gresset (vert-vert Chant 3.me.) : [estampe]
Author : Delaporte, Michel (1806-1872). Lithographe
Publisher : On s'abonne chez Aubert, Galerie Véro Dodat
Type : image fixe,estampe
Format : 1 est. : lithographie à la plume coloriée ; 31,1 x 22,3 cm
Identifier : ark:/12148/btv1b53006138g
Source : Bibliothèque nationale de France, département Estampes et
photographie, RESERVEFT4-QB-370(94)
Relation : Notice de recueil :
http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb38793098t
Relation : Appartient à : [Recueil.
Collection de Vinck. Un siècle d'histoire de France par l'estampe,
1770-1870. Vol. 94 (pièces 11897-12077), Monarchie de Juillet]
Relation :
http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41518336f
Description : Référence bibliographique : De Vinck, 12064
Provenance : bnf.fr
Gallica online date :24/10/2011
|
1850
Notes and Queries |
Robert Snow op zoek naar
Ver-Vert-vaatwerk
Illustrations of Gresset's
" Vert Vert" painted on
Enamel, etc.—In a Paris edition of Gresset's Works (Janet et
Cotelle, 1823), in the preface is the following passage. —
" Vert-vert fut bientôt dans toutes les
mains. Le suffrage de la multitude se joignit à celui des
connoisseurs; la mode, qui est aussi en possession de donner son
suffrage, s'empressa de parer les ajustemens d'invention récente, du
nom de l'illustre perroquet; les vases d’ornement, les vases
usuels qui sortoient des fabriques Françoises, retraçoient
presque tous quelques épisodes du petit poème. Un artist dont le nom
est venu jus-qu'à nous, Raux, en peignit sur émail les sujets les
plus marquants ; et tandis qu'on faisoit passer dans une version
latine les vers élegants du poète jésuite, M. Bertin, ministre
d'état, le gratifioit d'un magnifique cabaret de Sèvres, dont
toutes les pièces reproduisoient les aventures de son héros, ce qui
fit dire à Gresset, qu’on le
traduisoit aussi en porcelaine de Sèvres."
The Query I wish to make is, Have any of
these illustrations or designs from Gresset's poem of Vert-vert,
painted on enamel china, or earthenware of any sort, of French or
any other manufacture, come to light of late years ? or more lately
still, among the articles that have been dispersed among various
buyers of almost all nations, in the sales within these few weeks
effected at Paris ?
Robert Snow.
-
Reactie op de vraag van Snow:
" Vert Vert" (No. 23. p. 366.)— It may be
of some assistance to your Querist "Robert Snow," in his endeavour
to trace illustrations from Gresset's "Vert Vert," to know that the
mark of Raux, who is said to have painted these subjects, was
composed of ten small ciphers; seven of which were placed in a
circle: the other three formed a tail, thus,
something like the Roman capital Q. This artist,
between the years 1750 and 1800, was employed in the decoration of
the Sevres porcelain: his usual subjects were bouquets or groups of
flowers; and his mark will be found underneath the double L,
interlaced, inclosing some capital letter or letters denoting the
year such ware was manufactured. W. C. Jun. |
Zie
1773 voor de juiste gegevens omtrent Ver-Vert
in porselein
HPM denkt dat hier twee dingen door
elkaar worden gehaald: 1) het porseleinen theeservies, 2) de
vervaardiging van (kunst)voorwerpen in email door Raux. Zie
1757 voor gegevens over
dit laatste.
Meer
porselein |
1832-1872
|
Tijdschriften Vert-Vert
Tussen 1832 en 1872 zijn drie
tijdschriften verschenen met 'Vert-Vert' als titel. Het betreft
Parijse tijdschriften die het theaterpubliek informeerden.
1. Le Vert-Vert - Journal sans abonnés.
Vanaf september 1832. Het
tijdschrift ontleent zijn naam aan het succes van de vaudeville uit
1832 met Virginie Déjazet in de rol van Ver-Vert.
Jean-Michel Roudier noteert dat dit
tijdschrift met verschillende ondertitels verschenen is (onder
andere door fusies met andere theatertijdschriften). HPM vond op het
internet een PDF van Vert-Vert met als ondetitel Gazette de Paris,
exemplaar uit de bibliotheek van Ottawa. De gegevens van deze
bibliotheek luiden: Subtitle
varies: "journal politique du matin et du soir", and "journal-
programme", and "gazette de Paris", and "revue du monde parisien",
and "messager des théâtres"
2. Le Vert-Vert - Journal des salons
et des thêâtres; vanaf 11 november 1838 tot in 1845.
3. Le Vert-Vert - Journal-programme
du Théâtre Saint_Denis
16-11-1871 tot in maart 1872
4. Een curiosum
Bij www.gallica trof HPM de PDF aan van
een tijdschrift uit Macon, uitgegeven in 1874. De inhoudelijke
strekking van dit tijdschrift is tot nu toe niet duidelijk aan HPM.
|
Meer over de vaudeville
Meer over Virginie Déjazet
|
1853 |
Een Gresset in zilver en goud als
hoofdprijs in de loterij...
|
Source: L’Europe Artiste;
1e jrg. nr. 29; 21-08-1853 |
2012 |
|
Source: eBay
veiling juni 2012 |
2018 |
|
Bijdrage Jos Swiers, 2018. |
|
|