Joep Eijkens
Een middagje cultuur proeven in de Heikant
De
Tilburgse Stichting Straat organiseert sinds 2003 met enige
regelmaat cultuurhistorische evenementen waarbij een specifieke
straat, wijk of stadsdeel in de schijnwerper wordt gezet. Dat
gebeurt aan de hand van onder meer aandacht voor architectuur en
monumenten, foto's en niet op de laatste plaats herinneringen en
verhalen van bewoners. Zo passeerden, om een greep te doen, de
Goirkestraat, de al lang verdwenen volkswijk Koningswei en het
Wilhelminakanaal de revue.
Dit jaar
was de Heikant aan de beurt en op 2 en 3 oktober vond het
Slotweekend plaats met rondleidingen, film, muziek, theater en
exposities. Ik was er op 3 oktober. Het weer zat helaas niet
mee, maar dat kon de pret niet drukken. Bovendien waren er veel
binnenactiviteiten. Ik woonde een concert bij van Orkest l'
Aventure Noord; liet me even door Henk en Jo de Rooij - dansend
tegen de achtergrond van een grote, mooie oude foto - een halve
eeuw terugvoeren naar de befaamde dansavonden in de zaal van
café 't Wit Paardje; stak in een oude timmerwerkplaats mijn
hoofd door een gat om opeens oog in oog te staan met de
Aardappeleters van Vincent van Gogh; luisterde naar de mooie
stemmen van drie Heikantse schonen, en maakte twee
theaterstukjes in evenzoveel garages mee waarin auto's een
hoodrol speelden, respectievelijk 'De kwestie Oppermans' en 'De
autofluisteraar'.
Wereldwijk
Op de
valreep ontmoette ik nog Berry van Oudheusden, de grote man
achter de Stichting Straat, die juist samen met zijn rechterhand
Ad Roefs begon met het afbreken van een foto-expositie.
Wie er
niet bij was en toch graag meer wil weten van dat aparte stukje
Tilburg, wordt warm aanbevolen het boek aan te schaffern dat Van
Oudheusden samenstelde onder de titel
Heikant een Wereldwijk.
Zoals op de flaptekst staat te lezen, gaat het boek 'over de
historische ontwikkeling van een besloten 'dorp' bij de stad tot
een open en multiculturele wijk in Tilburg-Noord'. Het is jammer
dat – in elk geval toen ik er rondliep – niets te merken was van
dat 'multiculturele', ook niet qua bezoekers.
|