Joep Eijkens
Wat
een dag in Heeze!
Al jaren sta ik tijdens de laatste zondag van augustus op
'Boeken rond het Paleis', de jaarlijkse Tilburgse markt voor
tweedehandsboeken. En al jaren denk ik: wat jammer dat ik nu de
cultuurhistorische optocht van de Brabantsedag mis die steevast
op diezelfde zondag door Heeze trekt.
Dit jaar besloot ik voor de optocht te kiezen en ik heb geen
moment spijt gehad.
Goed, ik ben de afgelopen zondagmorgen eerst naar 'Boeken
rond het Paleis' gegaan. Ditmaal uitsluitend als potentiële
klant en dat voelde niet slecht. Na een royale tussenstop in een
Tilburgse wijk waar honderden bewoners garageverkoop hielden,
reisde ik naar Heeze.
De optocht vormt het feestelijke slot van een negen
dagen durend cultureel programma en al wie
in het dorp
op een of andere manier creatief is, doet
eraan mee. Dit was de 59e editie en het motto luidde: Wat een
dag! Zestien gigantische, door honderden figuranten bevolkte
en begeleide 'theaterdecors' op wielen – als het ware
mini-optochtjes op zichzelf – reden mee, elk gemaakt door een
andere wagenbouwersgroep.
De verbluffend knap gemaakte en artistiek fraaie tableaux
vivants beeldden diverse feiten en gebeurtenissen uit de
Brabantse historie uit. Dat 'Brabants' wordt hier overigens heel
ruim opgevat, want ook onze zuiderburen kregen volop aandacht;
het hele gebied dat ooit
tot het hertogdom Brabant behoorde, doet mee.
En dat de optocht opende met 'De Dag des Oordeels' leek de
omgekeerde wereld. Deze
keer was gekozen voor een chronologische indeling van de
optocht. ‘De Dag des Oordeels’ had een schilderij van Jeroen
Bosch als inspiratiebron, en was daarmee het oudste onderwerp in
de optocht.
Om een greep te doen uit de historische gebeurtenissen die
vervolgens de revue passeerden: die varieerden van '11 september
1629 – Hollanders leggen Bossche Moerasdraak droog' tot '30
december 1880 – De Watersnoodramp van
Nieuwkuijk' en van '19 december 1895 – De Tilburgse textielindustrieel
Jos Bogaers rijdt de eerste auto in Nederland' tot '25 mei 1913
– Sportwereld presenteert: De Ronde van Vlaanderen'.
Ruim 2000 acteurs en
figuranten deden
mee, prachtig geschminkt en gekleed in zelf gemaakte kleren. Wat
een rijkdom! – zeker als je het vergelijkt met
carnavalsoptochten die wat mij betreft zelden uitblinken in
originaliteit.
Het laatste tableau vivant haakte verrassend in op onze eigen
actualiteit: '18 februari 1915: Opening Vluchtoord Uden'.
En daarna ging het feest op Strabrecht – een soort
Frankische driehoek – verder, niet op de laatste plaats voor
alle figuranten en andere medewerkers die zich te goed deden aan
drank en voedsel. Gezeten aan lange tafels onder hoge bomen deed
het gezelschap me even aan een schilderij van Bruegel
denken.
PS
Aan de optocht is ook een wedstrijd verbonden. De eerste
prijs ging naar 'De Watersnoodramp van Nieuwkuijk'. Tweede werd
‘De opening van ‘t Halve Zolen Lijntje’ en 'De Tilburgse
textielindustrieel Jos Bogaers rijdt de eerste auto in
Nederland' eindigde op de derde plaats.
|