Bofkontjes
Midas Dekkers schreef er een vaak bejubeld boek over: Lief dier,
over bestialiteit ofwel de vleselijke liefde tussen mens en dier.
Van Leda en haar zwaan tot Gerard Reve en zijn goddelijke ezel. Of
daar ook de foto bijhoort die ik ditmaal onder uw aandacht wil
brengen? Het is maar hoe je aankijkt tegen de twee schattige hondjes
die een behaaglijk plekje hebben gevonden op de boezem van een
naamloze vrouw. Wat voor de een grappig is, kan voor de ander niet
door de beugel. Lucky dogs staat er bij.
Eigenlijk moeten we niet praten over
één foto maar van twee. Maar wel twee dezelfde. Stereofoto's worden
ze genoemd. Ze zitten vaak op een karton geplakt en moeten bekeken
worden met een stereoscoop. Stereoscopen heb je in alle soorten en
maten maar het principe is steeds hetzelfde. Je kijkt door een soort
brilletje naar twee gelijke foto's met het effect dat je de
afbeelding in 3-D ziet. Wat het gevoel geeft dat je echt rondloopt
in bijvoorbeeld de St.Pieter in Rome of oog in oog staat met een
leeuw. Honderdduizenden, nee, miljoenen stereoplaatjes moeten zo
geproduceerd zijn, met name tussen het midden van de 19e en het
begin van de 20e eeuw. De onderwerpen liepen uiteen van toeristische
attracties uit de hele wereld tot onder de toonbank verkochte porno.
Hoort deze foto in laatst genoemde
categorie thuis? Nee hoor, er is volgens mij althans niets
aanstootgevends op te zien. Het is gewoon een aardige foto van een
vriendelijke dame met twee grappige hondjes. Hooguit zou je kunnen
beweren dat ze op zoek lijken te zijn, maar zo zijn jonge hondjes.
En voor de rest: wie wil fantaseren, hij gaat zijn gang. Of zij
natuurlijk.
PS Nog even terug naar Heukelom
Ik kom nog even terug op de vorige
aflevering van deze rubriek, getiteld 'Gewaagde posen in Heukelom'.
Ter herinnering: die ging over een kleine fotoserie waarin
vrouwenbenen en een automobiel een hoofdrol speelden. In het
betreffende stukje fantaseerde ik over een fotograaf die zijn
vriendin expres over zijn auto liet lopen om 'spannende' plaatjes te
kunnen schieten.
Welnu, Martin van der Waals liet me
weten dat de foto's waarschijnlijk genomen zijn door André
Eschauzier en dat daarop te zien is hoe diens vrouw Mientje probeert
om “in de zogenaamde 'rumble seat' te klimmen. Dat was een extra
uitklapbare zitplaats...” Om het duidelijker te maken stuurde hij
ook nog een foto van Buster Keaton, tijdens een filmopname zittend
in zo'n speciaal zitje in het achterste deel van de auto.
Daar bleef het niet bij want Van der
Waals wist opmerkelijk genoeg ook nog te vertellen dat er ooit een
liedje gemaakt was over die 'rumble seat', in 1928 op de plaats
gezet door
Harry Reser's Six
Jumping Jacks.
En hij voegde er een link bij naar een site waarop je het nummer kon
horen – plùs de tekst:
Just
get 'em in a rumble
In a
little rumble
Get
'em in a rumble seat
Girlies always tumble
Like the bees they bumble
Sittin' in a rumble seat
Now, they just cuddle up, and
oh, boy! How you feel!
You sure can love 'em when
you're not behind the wheel!
There's a great attraction
Lots of satisfaction
Sittin' in a rumble seat
It's a great invention
And for close attention
Positively can't be beat!
Now, you can love your sweetie
in the parlor at night
But if you want your lovin' and
you want it done right
Just get 'em in a rumble
In a little rumble
Get
'em in a rumble seat!
“Dat
nummer van Harry Reser is natuurlijk satirisch bedoeld”, aldus
Van der Waals. “Je zit lekker dicht op elkaar (cuddle up) in zo'n
situatie. En dat werkt natuurlijk in het voordeel van de 'erotische
spanning'...”
|