HOME CUBRA

INHOUD AUTEURS

Brabant Cultureel • Brabant Literair

Tijdschrift voor kunst, cultuur en literatuur

64ste Jaargang - nummer 4 - augustus 2015

 
HOME BC / BL Contact / Reageren Archief Brabant Cultureel Archief Brabant Literair
 
 

 

Perenbloesems en anjers in het tafelblad. foto Birgitta Hermans

 

¶  www.sleepingwithdesign.nl/van-gogh/sleeping-with-van-gogh.html

 

Link naar het luisterverhaal Vrienden van Vincent

https://youtu.be/6_coAh6NolE

 

©Brabant Cultureel – augustus 2015

 

Welterusten Vincent!

 

Of Vincent van Gogh ooit ontspannen was, kun je je afvragen, maar ontspannen in Van Gogh-sfeer kan, zoals tegenwoordig alles een Vincent-etiket opgeplakt kan worden. Op vijf plaatsen in Noord-Brabant kan worden gekampeerd of gelogeerd met Vincent van Gogh.

 

door Joep Trommelen

 

Het jaar waarin het 125 jaar geleden is dat Vincent van Gogh stierf, ontketent een ware Van Gogh-gekte. Zeker in Noord-Brabant, dat de schilder als een van zijn kroonjuwelen koestert en dat die schat graag wil verzilveren in keiharde euro’s. Er zit veel kaf tussen het koren, maar een van de originelere initiatieven is het project Sleeping with Van Gogh: vijf Brabantse recreatieondernemers zijn via speeddating op 30 maart, de verjaardag van Van Gogh, aan ontwerpers gekoppeld. Die mochten vervolgens aan de gang om tenten, een huisje, een stacaravan en een chalet in te richten in Van Gogh-stijl.

Wij sliepen een nacht in een tent op camping De Reebok in Oisterwijk. Wanda van Riet en Birgitta Hermans verplaatsten daar in een zespersoons canvastent onder de naam Vrienden van Vincent het tafereel van De Aardappeleters van Nuenen naar Oisterwijk en zetten een aantal nieuwe gasten aan tafel.

 

 

Wanda van Riet en Birgitta Hermans. foto Joep Trommelen

 

 

Misverstand

Sleeping with Van Gogh is een initiatief van het Eindhovense bedrijf Sleeping with Design, dat slaapaccommodaties van een bijzondere tint voorziet. Zo maakte het ooit een pop-up hotel voor de Dutch Design Week en een naar brood ruikende sauna voor een Bed & Breakfast.

In een huisje, chalet of stacaravan kan van alles aan de muur worden gehangen, in een tent niet. Van Riet en Hermans verplaatsen de aandacht dan ook naar het hart van de tent: een aan het kookgedeelte gekoppelde tafel, waarvan in het houten blad perenbloesems en anjers zijn gefreesd. Op tafel staat een schaal aardappels en ook de lamp erboven laat geen misverstand bestaan over welk schilderij hier verbeeld wordt. Op de keukenkast achter de tafel kijken de originele aardappeleters toe.

Er staan zeven stoelen rond de tafel. Op de rugleuning telkens een reproductie van een van Van Goghs beroemde portretten. Op een achtste stoel, in een hoek van de tent, kijkt Vincent zelf vanaf de rugleuning toe, het is de Vincent met het verbonden oor en de pijp. Hermans en Van Riet brengen dit stilleven in actie met hulp van tekstschrijver Eric Alink. Hij brengt de portretten tot leven via een twaalf minuten durend hoorspel. Hij verplaatst zich daarin in de zeven eters, verhaalt over hun relatie met Van Gogh. Zo ontstaat langzaam een nieuw portret van de schilder. Een portret in woorden.

Een van de originele aardappeleters komt het eerst aan het woord. ‘Vincent houdt van me! Dat zijn grote woorden voor een boerenmeisje van zevenentwintig... Maar ik heb al vaak voor hem mogen poseren. En da’s niet omdat ik mooie kuiten heb... Ik, Godina de Groot, ik voel wat de vogelverschikkers op ons Brabantse land niet kúnnen voelen... zijn liefde...’

 

 

Aardappelen op Van Goghs tafel. foto Birgitta Hermans

 

 

Weggewerkt

Wanda van Riet: ‘Het leek ons leuk om het concept van de aardappeleters om te toveren tot een campingtafel. Bij kamperen eet je immers ook samen en bovendien is De Aardappeleters een schilderij uit Van Goghs Brabantse periode. Door de tafel zo centraal te plaatsen, zie je bij binnenkomst de vrienden van Vincent meteen al zitten. Zo’n tent beperkt je in je mogelijkheden, je kunt niets aan een wand of een plafond hangen, dus moet je op een andere manier te werk gaan.’

Birgitta Hermans: ‘De keuken is verder heel modern! De tv is weggewerkt in een kast, net als de vaatwasser en de magnetron. Alles is er, je ziet het alleen niet omdat we toch de sfeer van dat oude schilderij in de tent wilden brengen.’

Wat had Van Gogh eigenlijk met Oisterwijk? Niets. Al levert een wandeling over de achter de camping gelegen Kampina wel volop beelden op die in Van Goghs werk zouden kunnen terugkomen.

 

 

Kamperen met alles erop en eraan. Birgitta Hermans

 

 

Ingeloot

Tijdens de perspresentatie van Sleeping with Van Gogh eind juni deed de Oisterwijkse wethouder Ina Batenburg een poging om Van Gogh toch aan haar gemeente te koppelen. Broer Theo heeft er de Franse school bezocht, wist ze, en pa Van Gogh was dominee in het nabijgelegen Helvoirt. En Vincent zelf? Die werd in 1870 ingeloot voor militaire dienst. Vader Van Gogh had een verzekering afgesloten om de dienst te kunnen afkopen. En waar had hij dat gedaan? Juist, in Oisterwijk. Hoe Oisterwijks dat de schilder maakt, liet ze in het midden, maar de wethouder wist één ding zeker: ‘Hij bleef in zijn hart altijd de Brabantse jongen.’

Van Riet en Hermans willen met het concept verder de boer op. Ze denken aan het Van Gogh Museum Amsterdam en Het Noord-Brabants Museum in ’s-Hertogenbosch. Hermans: ‘En cateraars met themafeesten kunnen ons concept gebruiken om aardappelgerechten te presenteren!’ Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de accommodaties van het project Sleeping with Van Gogh blijvertjes zijn. Op de website van Sleeping with Design zijn alle ontwerpen te zien en te boeken.

Op recreatiepark Duinhoeve in Udenhout, aan de rand van Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen, heeft Patricia Vernooij een chalet ingericht dat de naam A Starry Night at the Museum heeft meegekregen. Zij heeft zich laten inspireren door de open luchten waaronder Van Gogh graag schilderde. En bij Het Genieten in Kaatsheuvel, eveneens in de Loonse en Drunense Duinen, laten Kazoe & Sara Van Goghs liefde voor Japan en de Provence elkaar ontmoeten onder de titel Twee liefdes op één plek. Het recreatiepark telt twee soortgelijke canvastenten als die op De Reebok in Oisterwijk, één in Japanse sfeer en één in die van de Provence, waar Van Gogh leefde en schilderde.

In Streekpark Klein Oisterwijk mocht Karin Valckx aan de slag. Zij toverde er een stacaravan om in een plek waar de gast Tussen de Kudde verkeert, een schapenkudde wel te verstaan. Valckx wil laten zien hoe Vincent tijdens zijn natuurwandelingen het Brabantse landschap heeft ervaren. In Herpen tot slot, op het beboste terrein van Herperduin, hebben Niels Smeltink en Otten een boerderijtje zo willen veranderen dat de bezoeker als het ware een schilderij van Van Gogh binnenstapt. Altijd & Overal heet hun project.

 

 

Portretten rond de tafel. foto Birgitta Hermans