De
feesten en partijen van vroeger
Stuur uw bijdrage aan: leed@brabantsdagblad.nl
Rijmen en
verzen die op school gebruikt werden om het geheugen te helpen
Mevrouw
A.G. van Pinxteren-Mommers uit Den Bosch schreef ons dat haar broer op
school zat bij de fraters van Tilburg en daar aardrijkskundeles kreeg in
liedvorm! De wateren en bergen van Azië leerde hij als volgt opdreunen:
Ob,
Jenissei, Lena, Hoangho
Jantsekiang,
Ganges en Indus
Eufraat
en Tigris, Aralmeer
Baikalmeer,
Himalaya, Mount Everest, Altai.
Ze vroeg zich af of er nog
meer van zulke verzen bekend zijn.
Reactie van F. Janssens
Het genoemde lesliedje werd gemaakt door
Frater Nivardus, klas 6 van de Besterdse School, bij wie ik in de klas
zat van sept.1939 tot augustus 1940. Hij had behalve dit couplet ook nog
een couplet voor Afrika en een voor Zuid Amerika. Ik ken ze nog wel,
maar het neemt teveel tijd in beslag om het nog helemaal correct weer te
geven. Ik ben later priester geworden en was 23 jaar hoofd van de
pastorale dienst op het psych.zkhs Voorburg te Vught. Daar ik ook
buitengewoon biechtvader was van Huize Steenwijk te Vught, heb ik frater
Nivardus daar bediend en bij hem gezeten, toen hij stierf. Ook toen wist
hij nog die liedjes te produceren!!!
Inzending door Nel van der Heijden Rogier
Bij aardrijkskunde werd heel vaak gebruik
gemaakt van dit soort
rytmische geheugenseuntjes. Bij de nonnen op mijn
Rotterdamse lagere
school leerden wij zó de eilanden van het toenmalige Nederlands-Indië:
Java, Sumatra, Borneo,
Celebes, de Molukken.
En de kleine eilanden gingen als volgt:
Bali, Lombok, Soembawa,
Soemba, Flores, Timor.
Overigens werd deze techniek ook gebruikt in het voortgezet
onderwijs,
namelijk bij Duits. Aan de hand van rijmpjes leerde
je achter welke
voorzetsels een derde naamval kwam en achter welke een
vierde naamval..
Ik ken ze niet meer, maar mijn zus kent ze zeker nog! Ze
stonden ook in
de leerboeken.
Inzending van W. van Doorn
Lesversje dat mijn moeder 80 jaar geleden
leerde:
30 dagen hebben April-Juni-September en
November
Februari 28 alleen
en de overigen 30 en een.
Inzending van Piet Hoskens
Op de kweekschool van de fraters van
Tilburg, stond de geschiedenisles, gegeven door Frater Sigismund de
Cocq, bol van leerrijtjes.
Ik herinner me er twee :
Vaderlandse geschiedenis :
de graven van Holland : Dikke, Floor,
(Dirk, Floris)
Dikke, Floor,
Dikke,
Willem, Floor,
Willem, Floris, Jan.
Kerkgeschiedenis:
de concilies :
Ni - Co - E (Nicaea-Constantinopel-Efeze)
Cha- Co-Co (Chalcedon -
Constantinopel)
Ni - Co - La (Lateranen)
La - La - La
Ly - Ly - Vi (Lyon
- Vienne)
Konstanz - Flo (Florence)
La - Tre - Va (Trente - Vaticanum)
Va.
Inzending
van Angelo Andrean
Piet
Hoskens zal zich ongetwijfeld ook het volgende herinneren, de opsomming
van de Graven van Holland :
"Dikke
dikke Noud, dikke dikke Floor
dikke Floor,
dikke Floor, dikke Willem Floor
Willem
Floris Jan"
Dikke staat voor Diederik of Dirk,
Noud is Arnout, en de rest is niet moeilijk te raden.
Verantwoordelijk
hiervoor was Fr.Sigismund, Directeur en leraar
geschiedenis
op de Fraterskweekschool in de Fraterstraat te Tilburg
Overigens
is dit ezelsbruggetje geen uitvinding van de betreffende leraar
maar ook
bekend "boven de grote rivieren".
Inzending van Jac Sliphorst
Ik
heb gereisd in vele landen
Veel
schoons heeft zich aan mij vertoond
Ik
zakte af tot ’s aardbolsranden
Heb
in het Zuidpoolland gewoond.
Het
refrein:
Maar
toch blijft steeds mijn eigen landje
Voor
mij het veilige warme nest
En
als ik, oud, nu lees mijn krantje
Denk
ik bij het wereldnieuws Oost, West, Thuis Best.
Verder
kent hij één ‘aardrijkskundig’ couplet:
Ik
voer per prauw naar Jokohama
Een
stadje van ’t Japanse rijk
Daar
klom ik op de Foedzjijama
Van
waar ik had een mooie kijk.
|