Bij
het doornemen van mijn prentjes viel me op, dat ik nogal eens de naam
Geraedts tegenkwam als signatuur. Het betreft vaak prentjes met een m.i.
hoog artistiek niveau. Nieuwsgierig naar de achtergrond ging ik op zoek
naar kunstenaars van die naam.
Het blijkt dat de familie Geraedts
verscheidene leden telt die zich bezig hebben gehouden met kerkelijke
kunst. Ik kwam bij mijn prentjes de volgende namen tegen: Wijnand, Pieter
en Paula.. Vandaag vraag ik aandacht voor de drie genoemde Geraedtsen,
omdat ik prentjes bezit die door hen gemaakt zijn. Misschien zijn er meer
familieleden die in deze tak van kunst actief waren, maar van hen heb ik
geen prentjes.
Afbeelding 1 toont ons een prentje van
Wijnand. Het is een zeer expressief portret van Franciscus van Assisi. Al
eerder in deze serie zijn prentjes van Wijnand Geraedts aan de orde
geweest, namelijk in afl. 55 en afl. 96. Wijnand Geraedts leefde van 1883
tot 1958. Hij werd geboren in Swalmen en is overleden in Warmond. Hij
kreeg een uitstekende opleiding in de schilderkunst aan de academie in
München en later aan die in Antwerpen. Hij vestigde zich in de loop van
zijn leven o.a. in Duitsland, Italië, Frankrijk, België en de V.S. en
was in al die landen ook actief als schilder. Na zijn vijftigste vond hij
een vaste stek in Warmond waar hij woonde met vrouw en vijf kinderen. Die
vaste stek kan ook slaan op visstek, want vissen was zijn geliefde
hobby. Hij raakte betrokken bij de aankleding en versiering van
verscheidene kerken o.a. in Roermond en Swalmen en zo kreeg hij de
reputatie van kerkelijk kunstenaar. Voor de Liduïnakerk in Warmond maakte
hij b.v. in 1945 een groot schilderij getiteld Het visioen van Liduïna,
dat in 1950 zelfs internationale aandacht kreeg, omdat het werd
getoond op een tentoonstelling in Rome.
Pieter Geraedts is een zoon van Wijnand.
HIj leefde van 1911 tot 1978. Aanvankelijk ging zijn belangstelling vooral
uit naar auto’s, maar onder invloed van zijn vader kreeg hij ook
interesse in de kunst. Hij ging niet naar de kunstacademie, maar werd door
zijn vader opgeleid tot volleerd schilder en beeldend kunstenaar. Door
zijn vader ook raakte hij betrokken bij kerkelijke kunst en kreeg hij
opdrachten in deze sector. Hij maakte schilderijen en glas-in-loodramen
voor verscheidene kerken. Maar Pieter had ook andere opdrachtgevers dan
kerkbesturen. Zo maakte hij b.v. een portret van Juliana voor de gemeente
Nootdorp en een van Beatrix voor het Beatrixziekenhuis in Gorkum.
Op afb. 2 en 3 zijn twee boeiende
portretten te zien die Pieter maakte voor de Carmel in Nijmegen. De
afbeeldingen zijn gepubliceerd als prentjes, maar de uitgever is niet
vermeld.
Pieter maakte vaak schilderijen voor
drukkerij Van Elburg in Warmond, die ze dan gebruikte voor bidprentjes en
prentbriefkaarten. Ongetwijfeld is dat ook de drukkerij waar de volgende
afbeelding vandaan komt. Elwa kan volgens mij niets anders betekenen dan Van
Elburg Warmond.
Afbeelding 4 toont ons een prentje van de
hand van Paula Geraedts . Het wijkt niet alleen af van de drie andere
prentjes omdat het in kleur is uitgevoerd, maar ook omdat de toets en de
sfeer volkomen anders zijn.
Over Paula Geraedts kan ik op Internet niet
meer ontdekken dan dat ze een kinderboek geïllustreerd heeft, namelijk Gichel
Gans en Zwiemel Zwijn geschreven door J.M. Overmeer.
Het lijkt me waarschijnlijk, dat ze verwant
is aan Pieter Geraedts en dat ze de familietraditie op het gebied van
kerkelijke kunst op haar manier voortzet.
Voor aanvullende informatie houd ik me
aanbevolen.
(bron: http://www.kerkgebouwen-in-limburg.nl/)