Brabants Licht - ZigZag:

Tien Brabantse fotografen

Bij de hoofdvestiging van Interpolis te Tilburg presenteren zich onder de titel ZigZag  tot  15 oktober  tien  jonge Brabantse fotografen. Het gaat om een project van de Nieuwe Brabantse Kunst Stichting (NBKS) dat bedoeld is om de fotografen bij een breder publiek en vooral bij mogelijke opdrachtgevers uit het bedrijfsleven te brengen. De selectie van het werk geschiedde voor een belangrijk deel door de kunsthistoricus Hans Meijs die bij Interpolis het aankoopbeleid beeldende kunst mee bepaalt.
De tentoonstelling zal de komende tijd ook op andere locaties in Brabant te zien zijn. (Zie www.nbks.nl)
Brabants Licht laat hierbij van elke fotograaf overigens op één na allemaal fotografes een foto zien in combinatie met een uitspraak van de exposant over eigen werk(wijze) en drijfveren.

 
Annemarie de Haas (1973, Eindhoven)
Ik wil als kunstfotograaf door middel van het beeld, het gevoel terughalen van dat wat vergeten dreigt te worden of misschien al vergeten is.

 
Anouk Paulissen (1977, Breda)
Met mijn werk wil ik bij mensen het bewustzijn doen ontwaken voor de kleine elementen van het leven.

 
Evelyne Hendrikx (1976, ’s-Hertogenbosch)
Mijn werk kenmerkt zich door de presentatie van  voornamelijk landschappen of grootstedelijke architectuur .

 
Hanneke Treffers (1981, Breda)
Enkel het fotografische beeld is voor mij niet genoeg. Ik heb telkens de neiging aan het beeld te zitten. Erin te knippen, monteren, toevoegen, tekenen. Fotografie is een medium waar ik nog iets extra’s aan toe kan voegen.

 
Linn de Kort  (1980, Tilburg)
Ik ensceneer realistisch ogende beelden. Momenten uit het echte leven inspireren mij tot het maken van een fictief leven. Zo verbeeldt mijn eindexamenserie een pseudo-realiteit: het fictieve leven van een meisje van 18.

 
Maria Klerx (1950, Waalwijk)
Mijn beelden ontstaan tijdens intensieve ontmoeting op een plek. Ik reageer op wat die plek mij te vertellen heeft, op dingen waardoor ik aangesproken word.

 
Marloes Hoogenstraaten (1959, Eindhoven)
Met enige humor en relativering wil ik mensen nieuwe werelden laten betreden, die juist omdat ze herkenbaar zijn en over gewone mensen gaan, kunnen raken.

 

 
Petra Stavast (1977, Tilburg)
De door mij hier tentoongestelde beelden maken deel uit van een fotografisch tijdsdocument dat ik samen met mijn collega Dani Smulders maak over veehouderij-gerelateerde gezinssituaties in de gemeente Dongen. Binnen dit project  is het mijn doelstelling de toeschouwer als een voyeur rond te laten kijken in de levens van de geportretteerde personen.

 
Sebastiaan Dijk (1976, Eindhoven)
Mijn werk gaat over allerdaagse situaties en emoties. Ik ben op zoek naar onderliggende gevoelens.

 
Dieuwertje Komen (1979, Breda)
Als ik mezelf al binnen een fotografisch genre zou willen plaatsen dan is dat de documentaire, maar dan wel een vorm van documentaire waarin ik ruimte neem voor mijn eigen beleving.