Brabants
Licht
|
En: ‘Ik zou mijn
stijl van fotograferen kunnen beschrijven als autonoom documentair.
Soms ensceneer ik een situatie. Door te ensceneren kan ik iets
toevoegen aan het verhaal dat ik wil vertellen.’ In opdracht van het
Breda’s Museum maakte zij twaalf tweeluiken over Poolse
oud-strijders die in Noord-Brabant wonen. Het gaat om mannen die
tijdens de Tweede Wereldoorlog terecht waren gekomen in Engeland en
vandaaruit ingezet werden bij de bevrijding van West-Europa. ‘Via
Normandië en het westen van België staken ze begin oktober 1944 ten
zuiden van Breda de Nederlandse grens over’, schrijft de fotografe
in een toelichting. ‘Aan het eind van de maand wisten ze door
tactisch handelen Breda onbeschadigd te bevrijden. Hun veldtocht
eindigde uiteindelijk in Wilhelmshafen, bij de Duitse overgave. Polen
hebben ze nooit bereikt en al deze Poolse mannen waren door de
naoorlogse machtsverhoudingen gedwongen om buiten hun vaderland een
leven op te bouwen. Daarin ligt de onbedoelde tragiek van hun
strijdkreet. Het werd wel onze maar niet hun vrijheid.’ De tweeluiken geven
een vaak ontroerend beeld waarbij een portret van de man in kwestie
meestal gecombineerd wordt met iets wat hem op de een of andere manier
dierbaar is: een foto, een bidprentje, medailles, bloemen. Zie ook: www.wiesjepeels.com
Joep
Eijkens
|