Brabants
Licht - Gerard Otten & Joep Eijkens
De Tilburgse 'Scala' voor en
na de brand
Inleiding door Joep Eijkens
Sommigen spraken nog van het oude Gildenbondgebouw of het gebouw
van de Katholieke Arbeiders Jeugd. En dan doelden ze op een
merkwaardig gebouw dat min of meer ingeklemd lag tussen
Tuinstraat, Langestraat en Telefoonstraat. George van Delft vond
er in 1979 een sfeervolle stek voor zijn antiekhandel. Alleen al
vanwege het schitterende interieur, typisch een geval van
vergane glorie, was het een van de merkwaardigste plekken van
Tilburg.
De
meeste Tilburgers gebruikten een andere naam: Scala, al of niet
in combinatie met het woord ‘theatertje’. Wat weer
teruggreep naar de jaren veertig en vijftig toen er gezongen
werd en toneel gespeeld. Trouwens de katholieke jeugd ging er
ook dansen, vertelde Willem Jonkergouw tegen het Brabants
Dagblad. Die herinnering kwam ter sprake op 21 november, één
dag nadat het uit 1898 daterende bouwwerk in de as was gelegd.
"En ik had nog net een paar weken geleden Gerard Otten, de
stadsgids, foto’s laten maken, want ik wilde er een aquarel
van maken", merkte Jonkergouw teleurgesteld op. Of er onder
de krantenlezers geen mensen waren die nog oude interieurfoto’s
hadden?
Ik
werd meteen jaloers op Otten. Ik zal het nog sterker zeggen: op
de dag van de brand fietste ik ‘s middags door de
Telefoonstraat en zag weer het uithangbord van Van Delft bij de
ingang naar zijn zaak. En ik dacht bij mezelf: o ja, dat moet ik
ook nog eens gaan fotograferen. Nee dus.
Het
enige wat me nog resteerde was om de volgende dag in de
middagpauze wat foto’s te maken van de ruïne en wat
nablussende brandweerlieden.
Met
bijdragen van Gerard Otten stelde ik de geplaatste serie samen:
Scala – voor en na de brand.
Aan
de serie gaan twee foto’s vooraf. De eerste maakte George van
Delft zelf van de schitterende antieke draaimolen die hij bijna
helemaal gerestaureerd had. "Het was de bedoeling dat er
straks ook mijn oude circusposters bij zouden komen te
hangen", vertelde George een paar dagen na de brand toen ik
hem fotografeerde bij de droevige resten van zijn draaimolen.
Overigens blijken er vele
fotografen actief geweest te zijn tijdens en na de brand.
Brabants Licht werkt aan een selectie. Wie een bijdrage wil
leveren, melde zich. KLIK HIER voor een
richtlijn m.b.t. het inzenden van foto's.