Het begin
Op 22 januari 1984 debuteerde Bart de Groof samen
met pianist Iben Bakermans
(toen beide 1e-jaars student Nederlands) met hun avondvullende
cabaretprogramma 'Dichterbij'. Publiek en pers waren meteen
enthousiast over met name "de intelligente en po‘tische
teksten, ondersteund door vaak romantische muziek". Arnold
Verplancke van het Brabants Dagblad recenseerde het programma
positief en sprak over een: "nieuwe invulling van het beproefde
formule van het studentencabaret..." De studenten/cabaretiers
werden meteen overal gevraagd te komen spelen, vaak voor
studentenverenigingen in den lande, zoals Leiden en Utrecht en
Groningen. In dat bewuste studiejaar behaalde het tweetal slechts
een handvol tentamens, maar ze speelden wčl dertig keer hun
cabaretprogramma.
Teksten
Tussen 1984 en 1997 schreef en speelde Bart de Groof
zes cabaretprogramma's, vaak begeleid door combo Trio Hans
Avontuur. Meestal in middelgrote theaters in Nederland en Belgi‘,
maar ook in schouwburgen. Met veel plezier treedt hij op voor
universiteiten, zoals in Nijmegen en Maasticht. De programma's Op
de vlucht (1987), Hoezalik'tzeggen ('90-'92) en Heldere
momenten (96-'97) waren daarvan de grote uitschieters.
Handelsmerk van Bart de Groof is het op maat maken van een
cabaretprogramma's voor specifieke situaties, zoals politieke
partijen, ziekenhuizen, ministerie of gemeentes. Zijn
gelegenheidsteksten worden vaak als sterk ervaren, evenals
zijn improvisaties.
Radio
Met enige regelmaat worden er liedjes van Bart de
Groof uitgezonden via de gezamenlijke omroepen zoals Vanavond,
Vijftig jaar later en Klaaglied om Ytzhak, dat hij
voor de TROS zong met pianist Cor Bakker en orkest.
In de periode tussen '85 en '96 leefde Bart de Groof
voornamelijk van het schrijven van teksten voor kranten en reclame
enerzijds en schrijven van cabaretteksten en optreden anderzijds. In
de hoedanigheid van tekstadviseur is hij betrokken bij diverse
producties van Seth Gaaikema (theaterprogramma's en boeken). In 1995
studeerde hij af (Nederlands), o.a. met zijn letterkunde-scriptie: Literaire
aspecten van het cabaretlied.
Musical Caren
In 1997 verwierf De Groof landelijke bekendheid met
zijn musical Caren, waarvan hij de song-en dialoogteksten schreef,
samen met componist Maarten Jense. Deze succesmusical is gebaseerd
op het leven van een aidspati‘nte en beleefde een reprise.
December 1997 trad Bart de Groof voor het laatst op met zijn
programma Heldere momenten, de premiŹre daarvan was in het
Haagse theater Pepijn. Daarnaast publiceert hij met grote
regelmaat in diverse Brabantse kranten en -boeken. In mei 2000
trouwde hij met beeldend kunstenares Janine van Rijswijk. Om in zijn
dagelijks onderhoud te voorzien, geeft hij Nederlands op een
middelbare school in Eindhoven. Barts artistieke hart blijft kloppen
en is druk bezig met het schrijven van een nieuw cabaretprogramma en
een openluchtmusical, gebaseerd op de klucht van Constantijn Huygens:
Trijntje Cornelis. De titel van het nieuwe cabaretprogramma luidt:
Máxima Culpa'.
Bibliografie:
De Debutant (1993), theaterteksten uit diverse shows met
illustraties
van Peter van Straaten.
Meisje met
je rode lippen (1997), hertalingen van
Heine-gedichten,
uitgegeven
door Mieke Vestdijk.
Discografie:
Caren - musical (cd) (1997).
In
productie:
Verhalenbundel:
Koperen Kees
Musical:
Trijntje Cornelis (vrij naar Constantijn Huygens)
CD: Oud
& Nieuw (Twee eeuwen chansons van Bart de Groof)
Cabaretprogramma:
Mooie woorden (werktitel).
|