Geboren wanneer, waar?
Ik ben geboren op 1 februari 1955, in Tilburg, als vierde van
uiteindelijk een gezin met 8 kinderen. Mijn vader had een
betonfabriek mijn moeder werkte in de textiel totdat ze trouwde
en kinderen kreeg.
Was je als kind al tekenvaardig?
Ik was van jongs af aan al bezig met tekenen en creatief .Ieder
wit stuk karton of papier, achterkanten van kalenders… werd
gebruikt bij het tekenen.
Ben je autodidact?
Ik heb geen kunstacademie maar wel opleidingen gevolgd als
bouwkundige opzichter en tekenaar, en daar heb ik mijn beroep
van gemaakt. Op de middelbare school heb ik een fijne tijd
gehad waar Jan Asselbergs mijn tekenleraar was, mij uitdaagde en
stimuleerde. Mijn streven om door te gaan naar de kunstacademie
in de begin jaren ‘70 werd door mijn ouders heel beslist
afgeraden. Kunstenaars leefden van de lucht vonden zij en ik
moest maar een echt vak leren.
Dus heb ik in mijn vrije tijd wel creatieve cursussen gevolgd.
Onder andere op het Duvelhok bij Ad Willemen die mij leerde
etsen.
Waar heb je je talent vandaan?
Van mijn ouders, beiden waren creatief ieder op hun eigen manier
Opleiding?
HBS, Bouwkundig tekenaar/opzichter
Exposities?
Ik heb geëxposeerd op de Universiteit Tilburg, in de
Opstandingskerk Tilburg en enkele tekeningen bij een expositie
in de LocHal door Petra Robben
Geliefde thema’s, onderwerpen?
De pentekeningen betreffen vaak Tilburg en omgeving. Er zijn
voldoende pareltjes uit het verleden en heden om vast te
leggen. Maar ik maak ook tekeningen van dieren in pastelkrijt.
Voorkeur voor: pen, penseel, krijt… Waarom?
Ik ben gestart met potloodtekeningen, kroontjespen,
buisjespennen, Soms pas ik met penseel een gewassen
pentekentechniek toe. Ook werk ik met pastelkrijt kleurpotloden.
Het zijn makkelijke materialen die je overal mee naar toe kunt
nemen.
Gemiddelde tijd dat je aan een onderwerp werkt?
20 tot 50 uur bij een pentekening; 10 tot 20 uur bij een
pastelkrijttekening.
Is er een relatie met fotografie? Of andere kunsten?
Bij de bouwkundige tekeningen maak ik meestal een hele serie
foto’s, soms ook doe ik onderzoek bij het gemeente archief
waarbij oude ansichtkaarten worden bekeken om een gebouw goed
te doorgronden. Soms maak ik buitenshuis, fietsend en
wandelend foto’s die dan op een later moment van pas komen.
Wat is je ideaal op gebied van tekenkunst?
Ik maak de prenten zo dat iedereen uitgedaagd wordt om goed te
kijken. Een tekening moet op afstand direct herkenbaar zijn.
Maar ook van dichtbij moeten allerlei details zichtbaar zijn,
daarin zitten de meeste herinneringen en verhalen. |
Waar eindigt de realiteit en begint de fantasie?
Op mijn tekeningen zie je zelden lantaarns, verkeersborden
staan. Mensen zullen die niet missen. Dat geldt natuurlijk niet
voor een mooie oude gaslantaarn. Bij sommige opdrachten teken
ik een situatie uit het verleden. Daarvoor gebruik ik soms
details uit allerlei familie albums die veel informatie
bevatten. De combinatie die dan tussen oud en huidig (nieuw)
ontstaat, zorgt voor een authentieke prent waar de opdrachtgever
en ikzelf genoegen aan beleven.
Maak je ook illustraties?
Mijn niet-bouwkundige prenten zijn vaak illustraties voor
boekwerkjes en kaarten…
Voorliefde voor zwart-wit? Waarom?
Zwart-wit kent de grootste uitdaging. Tussen helemaal zwarte
vlakken te tekenen en niets te tekenen in het witte vlak zijn er
talloze mogelijkheden om structuren en middels arceringen
nuanceringen weer te geven.
Maak je ook gelegenheidswerk?
De opdrachten die ik heb getekend zijn altijd
gelegenheidswerken. Soms zitten daar bijzondere verhalen bij
waarom men een tekening wil laten maken. Traditioneel teken ik
jaarlijks een nieuwe kerst-wenskaart die we dan binnen de
familie- en vriendenkring rondsturen.
Lukt elke tekening of zijn er soms obstakels?
Elke tekening is een nieuwe uitdaging, Steeds moet ik zoeken
naar lijnstructuren. Tegenwoordig is het gemakkelijk om af en
toe een fotokopie te maken tijdens het tekenen en daarop een
lijnstructuur te testen. Daarmee kan ik dan op de originele
tekening verder.
Hoe maak je de keuze van je onderwerpen?
Bijhouden wat er overal gebeurt, mooie gebouwen en soms
suggesties van mensen rondom mij. Bij de kerstkaarten staat
nooit het onderwerp vermeld. Elk jaar komen antwoorden welk
gebouw of situatie op de tekening staat. Vaak klopt zo’n
antwoord niet maar het zorgt wel dat ik geattendeerd wordt op
nog meer mooie gebouwen in de omgeving.
Welke kunstenaars zijn je grote voorbeelden?
Rembrandt als etser, Gravures uit de 17e en 18e
eeuw met dorps en stadsgezichten. Peter Vos en ook Peter v
Straaten. Escher met zijn tekeningen en linosneden. In Tilburg
heb ik ook veel geleerd van Harrie Corvers die talloze
tekeningen voor het gemeente archief heeft gemaakt.
Hoe zie je je toekomst als fijn-tekenaar?
Zo lang mogelijk door blijven gaan, zeker nu ik met pensioen
ben. Met een fijn muziekje op de achtergrond is dit voor mij de
ontspanning die voor mijzelf en mijn omgeving prenten oplevert
om van te genieten.
Waarom maak je eigenlijk deze bijzondere tekeningen?
Elke tekening die ik maakt is een gefilterde situatie van de
werkelijkheid. Geen verkeersborden, moderne lantaarnpalen en
auto’s die voor een gebouw geparkeerd worden. Ook TV-antennes
die in de jaren 60 tot 90 van de vorige eeuw op alle daken
stonden ontbreken tenzij ze doelbewust bijdragen aan de
situatie. Ik blijf streven naar het perfecte plaatje.
|