|
1851, 24 november
Opéra de Paris
Adeline Plunkett |
Ballet-Pantomime Vert-Vert
Argument: Adolphe de Leuven
Choreografie: Joseph Mazilier
Muziek: Ernest Delvedez & Jean Baptiste Tolbecque
Hoofdrollen: Adeline Plunkett als
Vert-Vert, Olimpia Priora als Blanche
Patrick O´Connor over deze productie
The subject [of Vert-Vert] was used
again in 1851 for a three-act ballet, composed by Ernest Deldevez
and Jean Baptiste Tolbecque and choreographed by Joseph Mazilier.
This provided a debut role at L'Opéra for Olimpia Priora as the
heroine, Blanche, with Adeline Plunkett as Vert-Vert. The story held
to the same outline, with an ample ball-room scene added, to provide
an opportunity for a ballet-within-the-ballet, Le Fruit défendu,
which Plunkett and Priora danced in the traditional costume of
shepherd and shepherdess. Theophile Gautier wrote of Plunkett's
appearance as Vert-Vert, "Impossible to dream of a little fellow
daintier, more roguish, more arch, more prettily petulant than she".
|
Bron:
Offenbach, the Opéra-Comique and "Vert-Vert"
Author: Patrick O'Connor
Voor
O´Connors volledige artikel ga naar:
Operetta
Research Amsterdam
Op de website van een Nederlandse boekhandelaar vinden we de
volgende mededeling over deze uitvoering. De choreografie wordt
daar, op gezag van Hans Uitman, toegeschreven aan Arthur Saint-Léon.
HPM heeft daarvan geen bevestiging kunnen vinden. Het citaat luidt:
'Vert-vert
is een ballet van Arthur Saint-Léon, dat in 1851 voor het eerst werd
opgevoerd in de Parijse Opera (Hans Uitman).'
HPM is op zoek naar een handgekleurde lithografie Van Adeline
Plunkett in haar Ver-Vertkostuum. Van deze prent is het volgende
bekend:
M[ademois]elle
Plunkett rôle de Vert-Vert
door Lacauchie,
Alexandre (A.L.), Melle Plunkett rôle de Vert-Vert, theaterprent,
met de hand ingekleurde litho.
Imp
Jacomme & Cie, Paris, Paris, Maison Martinet, 41 r. Vivienne & 15 r.
du Coq, z.j. (ca 1860), Galerie Dramatique / Theatre de l'opera,
Nummer 605.
De Galerie
Dramatique verscheen in de periode 1844-1871 bij Martinet-Hautecoeur
te Parijs. De meeste illustraties zijn getekend en gelithografeerd
door Alexandre Lacauchie, die werkzaam was in de periode 1830-1860.
In totaal zijn er 993 portretten gepubliceerd van beroemde acteurs,
zangers en dansers die zijn opgetreden in de theaters van Parijs.
Deze uitgave was de voortzetting van de Petite Galerie Dramatique
van graveur Aaron Martinet, die is verschenen in de periode
1796-1843 en 1637 gravures telde, afbeelding / prent / papier: 15,5
x 9 / 20 x 13 / 27,9 x 17,8 cm.
Adeline Plunkett is
gekleed in een donkerblauwe wijde rok tot ver boven de knieën,
afgezet met rode biezen en versieringen. Daaronder draagt ze een
witte onderrok, die tot net onder de knieën reikt. Een strak lijfje
in de kleuren van de overrok, waaronder een wit hemd met korte
mouwen. Zeer laag décolleté. Kleding en kapsel versierd met rozen.
|
Kostuumontwerpen |
1. Page du roi Louis XV. Le marquis de
Luzy, le comte de Montbazon et le baron de Guébriant;
2. Vert-Vert, Mlle Plunkett, 1er
3. Colombus, précepteur de Vert-Vert;
4. [Costume], ballet;
5. Sylvia, jeune danseuse, 2e acte;
6. Le berger galant, M. Bauchet;
7. Un directeur de spectacle, ballet (redingote, 1729);
8. Diane (variante de Gustave), Mlle Priora;
9. [Costume], M. Petipa (variante de Gustave); |
Bijdrage van Jos Swiers
Title : [Vert-vert : neuf maquettes de
costumes / par Paul Lormier]
Author : Lormier, Paul (1813-1895). Dessinateur
Date of publication : 1851
Type : image fixe,dessin
Language : French
Format : 9 dess. : crayon, plume, aquarelle, gouache ; H. ca 230 x
L. 200 mm
Source : Bibliothèque nationale de France, département
Bibliothèque-musée de l'opéra, D216-17 (34-43)
Relation : Vert-vert : ballet-pantomime en trois actes / décors de
Charles Cambon et Joseph Thierry. - Paris : Théâtre de l'Opéra-Le
Peletier, 24-11-1851
Relation :
http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb40916778j
Provenance : bnf.fr
|
Decorontwerpen |
Vert-vert : esquisse de décor de l'acte
III, tableau 1. Charles Cambon.
Vert-vert : esquisse de décor de l'acte III, tableau 1 : petit
salon, formant l'entrée du dortoir / Charles Cambon.
|
|
Gunstige kritiek (1) |
|
Recensie van het pantomimeballet uit
L'entracte du gastronome, 21 december 1851 |
Gunstige kritiek (2) |
|
Recensie uit Le Ménestrel door J.
Lovy |
Over het boek |
Request in: Rare Book/Special
Collections Reading Room
Jos Swiers vond in de catalogus van de
Library of Congress deze gegevens over deze productie.
LC control no.: 94841369
Type of material: Book (Print, Microform, Electronic, etc.)
Personal name: Leuven, Adolphe de, 1800-1884.
Main title: Vert-vert : ballet-pantomime en trois actes / par MM. de
Leuven et Mazilier; musique de MM. Deldevez et Tolbecque ;
décorations de MM. Cambon et Thierry.
Published/Created: Paris : Mme. Ve. Jonas, 1851.
Description: 24 p. ; 23 cm.
CALL NUMBER: AC901 .M5 vol. 506, no. 5 Misc Pam
Copy 1
-- Request in: Rare Book/Special Collections Reading Room (Jefferson
LJ239
-- Status: Not Charged |
|
Karikaturen van Priora
en Plunkett |
Afbeeldingen van de hoofdrolspelers
Twee karikaturen door Emile Marcelin opgenomen in L'illustration
|
|
Adeline Plunkett als Vert-Vert
|
Olimpia Priora als Blanche |
|
Bijdrage van Jos Swiers
Emile Marcelin
Émile Marcelin (1825-1887), pseudoniem
van Émile Planat. Illustrator, karikaturist. Van 1850-1870 o.a.
werkzaam voor L'illustration. Richtte daarna het blad La
vie Parisienne op. De hier getoonde karikatuur van Marcelin is
een gravure naar een tekening van Marcelin zelf. |
Olimpia Priora |
Olimpia Priora
Informatie over deze prent uit het Victoria & Albert Museum: Olimpia
Priora was an Italian dancer who, at the age of 15, had considerable
success in Paris. The print does not appear to show her in a
particular role. By the end of the 1840s, the ballerina had evolved
an iconic look which is still the popular image of the ballet dancer
today - sleeked-down hair, pointed, low-necked bodice, or a laced
bodice over a small blouse, and knee or calf-length bell-shaped
skirt.
Height: 435 mm right hand side, Width: 516 mm lower edge
The print is part of the collection of dance prints amassed by Marie
Rambert and her husband, Ashley Dukes in the first half of the 20th
century. Eventually numbering 145 items, some of which had belonged
to the ballerina Anna Pavlova, it was one of the first and most
important
specialist collections in private hands.
|
Met dank aan Jos Swiers |
Adeline Plunkett |
Adeline Plunkett
Adeline Plunkett in de opera La
Prophète
|
|
Ernest Delvedez |
Delvedez, Edouard-Marie-Ernest
Parijs,
31 mei 1817 – 6 november 1897.
Violist,
componist, dirigent en muziekleraar. Werkte samen met Francois Sudre
die experimenteerde met mogelijkheden om taal om te zetten naar
muziek. Met een trio brachten ze uitvoeringen waarbij vragen uit het
publiek per viool werden beantwoord. Ook militairen hadden hier wel
oren naar om op die manier op het slagveld orders door te seinen per
trompet. Maar wind en slecht weer gooiden roet in het eten. En zo
stierf het experiment een stille dood. Voor zijn bijdragen als
muziektheoreticus en vooral voor zijn bijdragen aan de ontwikkeling
van de moderne muzieknotatie ontving hij in 1874 het Légion
d’honneur.
|
Met dank aan Jos Swiers
|
In het corps de ballet
Mademoiselle Vibon |
Mademoiselle Vibon
Mademoiselle
Vibon in haar kostuum voor een rol in de balletuitvoering van
Ver-Vert. Het is echter niet duidelijk of het de hier genoemde
productie betreft of wel een van latere datum.
|
Over
deze prent vond Jos Swiers de volgende informatie:
Melle
Vibon, / dans le ballet de Vert Vert
Object:
Print
Place of
origin: Paris (printed and published)
Date:
ca. 1860 (published)
Artist/Maker:
Alophe (artist)
Auguste
Bry (printer)
Materials and Techniques: Lithograph coloured by hand
Mlle
Vibon was a minor dancer at the Paris Opera in the 1850s. Vert-Vert,
set in 18th century France, was choreographed by Joseph Mazilier.
It may
be that Vibon played one of the pages, who seem to have been
performed by girls. By the 1860s, most male roles in ballets in
Paris and later in London were played by girls en travesti (dressed
as men). This is an indication of the influence of the Romantic
ballet, which had centered on the ballerina and pushed the male
dancer into a supporting role.
By 1860,
photography had become a viable commercial medium, and several of
the prints in the series Les Danseuses de l’Opera seem to be copies
of photographs. Maybe this was because most photographs were quite
small and, of course, sepia toned; translated into lithographs, they
could be larger and then hand coloured, making them more suitable
for display.
Meer informatie:
KLIK HIER
|
In het corps de ballet
Elena Ivanovna
Andreyanovna |
Elena Ivanovna Andreyanova (1819 –
1857)
Russische
balletdanseres. Danste in een aantal balletten van de Franse
choreograaf Mazilier, waaronder het ballet Vert-Vert. Daarin danste
ze tezamen met Carlotta Grisi en Elssler.
|
Bericht: Jos Swiers
Bron: June Ryan, Ballet History, Chatham, 1960, p. 19.
De laatste bewering lijkt onjuist; Grisi en Essler hadden in 1869
hun danscarrière al beëindigd.
|
|
|